Margits svenska förlag?
Upptäckte att alla mina e-böcker försvunnit från mina digitala bibliotek när jag skulle ladda ner dom på nytt. De har "utgått ur sortimentet", möjligen har Storytel och Nextory e-böckerna men tänker inte betala dom för att få reda på det.
Vet nån vem som har de svenska rättigheterna för Margits böcker? Har mailat Bladkompaniet ifall de kunde hänvisa nånstans men inget svar än i alla fall. Boknöje gav väl ut pocketböckerna men hittar inget på deras sida om Margit. Hoppas innerligt att det inte är Storytel som försöker göra dom exklusiva.
"I'm too old for this shit."
Har du köpt e-böckerna en gång i tiden? I så fall kan de väl inte bara ta bort dem. Det är ju stöld.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Jag har köpt dom och laddat ner men med diverse hårddiskkrasher så hade jag ingen backup kvar. Så de finns inte kvar på Bokus eller Adlibris digitala bibliotek.
Man köper inget digitalt för att behålla nu för tiden, man hyr det på obestämd tid. Spel, film, böcker som du köper digitalt får du låna så länge företaget som tillhandahållit har tillåtelse att ha det tillgängligt för dig.
(Det är svindåligt, jag vet).
Mina gamla Margit Sandemoböcker (fysiska, riktiga, ickeförsvinnande böcker) är utgivna på Boknöje AB. Om du vill läsa fysiska böcker finns de säkert på Tradera och/eller Bokbörsen.
Jag hittade ljudböcker på Bokus: https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=Margit+Sandemo
Annars hoppas jag att någon annan har bättre svar än vad jag har 🌺
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#3 Har egna pocketböcker så jag kan ju läsa dom men föredrar eböcker över både fysiskt och ljudböcker
#2: Bra affär för dem som "säljer" - köp våra böcker och hoppas på att du får ha kvar dem. 😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vet inte om Boknöje har några rättigheter kvar, jag tror inte det. Trycks ju inga nya fysiska böcker och Storytel har väl mer eller mindre ensamrätt på ljudböckerna åtminstone.
Tillägg: Och Google är ju absolut värdelöst nu för tiden så jag hittar inte infon 🙄
- Redigerat 2025-03-22 15:49 av Syntium
#4: Jag förstår.
Så himla trist när det blir så här!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Tror slutet i tunneln är nådd.
Långt om länge sa Storytel att det är Jentas förlag i Danmark som har rättigheterna till den svenska översättningen av e-böckerna.
Lång historia kort: Rättigheterna har överförts från Jentas till Vigmostad & Bjørke som säger att "filerna är inte redo" så de kanske håller på att städa bort n-ordet, vem vet.
Låter i alla fall som att de kommer komma tillbaka och jag får köpa 70+ e-böcker igen 🙃
Påminnelse: Ladda ner sånt ni köpt som ni kan ladda ner, e-böcker, musik film. Ha flera backuper.