Margit Sandemo iFokus

Margit Sandemo

Etikett: sandemoböcker
Läst 108 ggr
Draken
1

Fristående romaner.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Margit har, som många säkert redan vet, en romanserie på 40 böcker som är helt fristående från varandra. Serien heter Sandemoserien och är väl värt att läsa.

Visst finns det tråkiga/dåliga böcker även här, men det kommer man inte undan 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-05-16 21:32 av Draken
Draken
0

Jag går igenom denna serie just nu. Men jag läser dem inte i ordning, utan jag läser den jag känner för att läsa just då.

(Har läst serien flera gånger tidigare)

Bok nr 17 Häxmästarens borg.

Boken handlar om en flicka som har bott på barnhem, men nu är vuxen och har fått tjänst hos en äldre sjuklig änka.
Denna änka har 3 barn. Bägge sönerna har utvecklas till värsta rötäggen, de brås på sin far som var en försupen bitter gubbe som skylde allt på alla andra. han slog både frun och ungarna, när han kände för det.

Dottern däremot, brås på sin mor …trodde de. Det visade sig att denna högt älskade dotter levde ett liv i skymundan, men hon hade sagt till sin mor att hon jobbade som sjuksköterska på stadens sjukhus.

En morgon kom hon inte hem, och modern var förtvivlad. Sharon, barnhemsflickan, gick in till staden för att leta rätt på Linda. Hon hittade henne, den snälla oskyldiga dottern hade mördat en av sina kunder.

Den är väl värt att läsa.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-05-16 21:24 av Draken
Draken
0

Bok nr. 19. Grav under höstlöv.

Polisen utreder en sjuksyster på ett sjukhem som påstås ha skrämt ihjäl de äldre som var brydsamma. Medans polisen förskar i detta fall, leder det tillbaka 11 år i tiden. Ett fall som visserligen är löst, men det finns fortfarande lösa trådar.

Den ena polisen är på väg hem till Oslo efter ett annat fall, måste åka genom Lindehede, det lilla samhället han blankt har vägrat besöka under 11 års tid.

Allt ser annorlunda ut, det är utbyggd och den gamla herrgården är jämnat med marken. När kommisarien har lagt sig för att sova på hotellrummet, börjar tankarna snurra och han hamnar i fasan från Lindehede igen.

Han kommer fram till vad som hängde löst i fallet för 11 år sedan,. och den fruktansvärda sanningen hänger samman med den sjuksköterska de utreder i dagsläget.

Mycket läsvärd bok.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-05-16 21:25 av Draken
Draken
0

Bok nr. 34. Svar till ensam

Boken handlar om en ensam kvinna som har vigt sitt liv till att ta hand om sina gamla , sjuka föräldrar. Hennes far är allvarligt sjuk och hennes mor är dement.

När fadern dör så blir modern allt mer dement och mer krävande. Hon älskar sin mor och hon vill mer än gärna ta hand om henne.

Christine, som hon heter, har två väninnor, varav båda två skriver brev till henne med några veckors mellanrum. Båda hennes väninnor har hittat den man de vill leva resten av sitt liv med , de har hittat som själsfrände …tror de.

Mannen heter Harry berg, och är med största sannolikhet en sol och vårare. Christine tar med sig båda breven till polisen och berättar vad hon misstänker och vill att polisen skall titta på saken.

Sen börjar allt hända undan för undan …

Läsvärd om man gillar deckare.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Tarotstollan
0

Spännande! Har glömt vad dessa böcker handlar om då jag inte läst om dem på minst 10 år.
Nu står de lite instängda och svåra att komma åt, så de är inte lätta att plocka fram för omläsning.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Draken
0

De är väl värt att läsa om 🙂 jag kommer uppdatera tråden eftersom, men jag försöker inte spoila alldeles för mycket 😉🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
0

Har inte ens hört talas om denna serie. ☺️

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
0

Hon var jäkla produktiv med tanke på att hon började skriva i typ 50-årsåldern (har jag för mig)

"I'm too old for this shit."

Draken
1

#6: Jag hittade 2 böcker av en slump, och tyckte de var så bra att jag började samla på mig hela serien. Har haft den länge och har läst de flesta böckerna flera gånger. Jag kan rekommendera den skarpt om du gillar Margit Sandemo 🙂

#7 Hon var i 40 års åldern när hon började skriva sina första böcker 🙂

Här kan du läsa om henne 🙂

https://saganomisfolket.ifokus.se/discussion/1500029/margit-sandemo-vem-var-hon

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Syntium
0

#8 Just det, 40 var det. Ändå lite senare än genomsnittet

Draken
0

#9: Jo de flesta börjar väl i 20-25 års åldern har jag för mig. Vissa tidigare också 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Bok.Nr. 13. Tre gåtor

Katarina är sedan barnsben bortlovad till Malcolm Jerncrona. Hon har fått små brev och gåvor genom hela uppväxten, men hon har aldrig träffat honom personligen. Hon är nu 27 år gammal, och skulle ha blivit hämtat av sin tilltänkta för flera år sedan.

En dag får hon ett brev där Malcolm befriar henne från sin förlovning med honom. Men hon får bara veta att det är ett mycket svårt beslut, men till det bästa för alla, främst henne själv.

Nu är det så att i Katarinas kretsar finns det en oskriven lag att äldsta dottern skall gifta sig först innan de yngre systrarna. Om äldsta systern inte blir gift, så blir inte de yngre det heller. Katarina varken vill eller vågar visa detta brev för sina föräldrar, och ännu mindre för hennes systrar.

Katarina har den möjligheten att gifta sig med en gammal änkemann eller liknande, för att hjälpa sina systrar så de blir gifta, men det vill hon inte. Så hon tar det djärva beslutet att ta kontakt med sin moster i Stockholm, som hon älskar.

Denna moster, hjälper Katarina att få anställning som husa på Malcolms gods. och vad hon möter är ett skräckhus med konstiga rykten om spöken , och en i husbondsfolket som bär på en mycket mörk hemlighet.
Fula rykten och våldsmän är också något som hemsöker detta gods..

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Bok. 1. Den svarta ängeln

Tessa är en ung flicka som kallas den svarta ängeln av de fattiga i byn där hon bor. Men alla som bor i slummen vet att under den mörka kappan gömmer det sig en flicka från överklassen , så är både ung och vacker.

Tessa ombeds att gå ombord på ett skepp som nyligen har anlänt hamnen. Det är en grevinna, vars som är dödligt sårad, som vill att Tessa skall gå ombord, grevinnan ber Tessa att göra allt som sonen önskar för att göra hans sista timmar så bra som möjligt.

Tessa är en naiv och snäll flicka, hon lovar grevinnan att göra som hon önskar. Vad Tessa inte vet är att grevinnan gör ett sista desperat försök att rädda sitt slott från att gå ifrån henne till en släkting hon inte gillar, men som står före grevinnan att ärva slottet, ett fideikomiss, , om hennes son skulle gå bort.
Det går som grevinnan önskar, men inte riktig som hon hade tänkt sig… Mycket läsvärd bok :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Bok. 28. Kungabrevet :

Grevinnan Lydia Stake har ett kungabrev som kung Fredrik har utfärdat. Ett brev som bekräftar att Lydia och hennes barnbarn Ulrik får bo kvar i Lydias barndomshem Flanckshof, trots att Lydia är kvinna så är hon bröstarvinge till Flackshof.

Hennes brorsöner Gustaf och Torben anser att det är deras far som skulle ha ärvt Flanckshof och inte Lydias far som är den yngre sonen. Brödernas far gjorde sig omöjlig och blev fråntagen arvsrätten till godset. Deras far liksom sönerna var det man kallar Rovriddare.

Bröderna är ute efter detta brev. Lydias svärsons bästa vän, Berend Grim, utsätts för flertalet attacker från bröderna då de har fått nys om att det är Berend som har brevet i sin ägo.
Under en vild flykt från bröderna in i Köpenhamn fattigaste och usla kvarter, träffar Berend på Tras-Lisa eller dumma Line som hon också kallas. Line räddar Berends liv genom att rädda honom undan bröderna in i sitt eländiga kyffe ovanpå tunnbindarboden som Line och hennes syskon har ärvt efter sin far.

Boken är väl okej, men ganska trälig att komma genom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Bok 39. Kungakronan.

En bok från lite nyare tid. Det handlar om Annika Mo och hennes glädje och sorg.

Annika och hennes syster Tone som läser medicin, bli medbjudna till Steinheia på Norska Västlandet. Både Annika och en av killarna, Martin Öyen, läser keltologi på unsversitetet. En ung arkeologstudent, Jörgen är den fjärde bland ungdomarna som åker till Steinheia.

Det är killarnas kompis Knut som berättar för Martin och Jörgen att hans moster har en kapphängare av trä hängande i huset på Steinheia, detta trästycke är det tydligen några uínvecklade runor eller tecken på. Runorna påminner om de Ogamrtningar som finns på en sten på stadens lilla museum.

Eftersom Ogam ingår i Martins utbildning så blir han eld och lågor, så också Jörgen som läser arkeologi.

Parkinsson, Jörgen och Annikas vikarierande professor får nys om att ungdomarna skall iväg, och varför. Han blir rätt sur eftersom han inte är medbjuden. Men det hindrar honom dock inte. Han vill ha en professur som blir ledig inom kort vid universitetet, och eftersom han har fått för sig att han skall bli Norges yngsta professor någonsin, så börjar han bli desperat att hitta något som kan hjälpa honom fram.

På Steinheia möter ungdomarna en kile som de tror är Ron. knuts moster sa att det fuínns en skotte som heter Rión som brukar vara på Steinheia några veckor på sensommaren, men detta är tidligt på senvåren, så de blev ganska paff när de mötte honom. Ungdomarna sa att de inte hade väntat sig att någon annan skulle vara häör vid denna tiden, så då sa Ron att han inte kunde komma till hösten. Han är allvarligt sjuk och har inte så lång tid kvar i livet. Tone som är medicinare ser direkt att han inte mår bra, att han är döende.

Men det visar sig eftersom att Ron inte alls är den han ger sig ut för att vara. Och sanningen kommer som en svår chock för Annika som har lyckats kära ner sig i honom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Syntium
0

Margits 184:e bok skulle bli hennes sista, någon som vet om den hann komma ut? Handling? Var det mest fristående böcker som gavs ut det sista?

Carmarino
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Margit Sandemo var en högt älskad författare med 184 titlar i bagaget och mer än 37 miljoner sålda böcker världen över. Vi pratar med två av hennes förlag.
Tarotstollan
0

#16. De gav ut hennes 2 sista böcker strax innan hon dog och att det var en av de böckerna hon menade. Annars tycker jag de borde skrivit att hon hade påbörjat på en ny bok men att den aldrig blev färdig.

Jag har båda de böckerna men har inte läst dem ännu.

Syntium
0

#16 I den intervjun står det att hon har publicerat 184 titlar, i den andra intervjun att hon skrev på den 184:e.

Verkar ha varit lite ambivalent till att sluta skriva i alla fall 😊

Syntium
0

#17 Berätta gärna vad du tyckte om du gör det 😊

Carmarino
0

#18: Ja det verkar lite konstigt. I intervjun står Jag pratade med henne för bara ett par veckor sedan och hon var precis lika pigg i huvudet som vanligt. Då berättade hon att hon höll på att skriva en ny bok och Margit Sandemos allra sista bok, De oskyldiga, gavs på svenska ut så sent som i juni 2018 (den släpptes i Norge ett par år tidigare).

Om hon höll på med boken som gavs ut i juni, så kan den ju knappast ha släppts i Norge ett par år innan. Dessutom bör ju samtalet med Ingela Olofsson ha ägt rum i augusti, och då var den sista boken ju redan utgiven.

Tarotstollan
0

Ja, det är lite otydligt i den intervjun. Hade varit intressant att veta om hon verkligen hade startat på en ny bok som aldrig blev färdig.