Sagan om isfolket.
Bokserien sagan om isfolket är en välkänd bokserie av Margit Sandemo.
_Sagan om Isfolket är en släktsaga som har sin början i mitten av 1500-talet och avslutas vid 1900-talets mitt. Släkten Isfolket sägs vara avlat av kölden och mörkret pga av deras stamfader Tengel den onde, enligt legenden, har försvurit sig till djävulen.
Till följd av Tengels samröre med djävulen, drabbas ungefär en person i varje generation av det onda arvet, vilket oftast innebär speciella krafter, ett särpräglat utseende och ibland även ett ont sinnelag. Vissa av de drabbade är mycket vackra medans andra är anskrämligt fula.
Ett tydligt kännetecken på det onda arvet är att de drabbade har Gula ögon, samt att vissa har exeptionelt breda och spetsiga skuldror. De drabbade sägs döda sin mor vid födelsen, just på grund av dessa breda skuldror.
Handlingen kretsar till stor del runt släktens kamp mot detta onda och avskyvärda arv.
Bokserien innehåller det mesta man kan tänkas vilja ha i en romanserie (hat, kärlek, intriger etc).
- Redigerat 2022-09-23 12:56 av Draken
Första gången jag kom i kontakt med Sagan om Isfolket var när första delen gick som följetong i en veckotidning. Den gjorde så stort intryck på mig att jag mindes den flera år senare, när jag hittade böckerna. Har läst alla 47, och kan väl säga att jag inte tyckte att alla var lika bra, men de flesta var andlöst spännande.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1. Precis så var det för mig också och när jag sen såg att den serien kommit ut i böcker, så bevakade jag noga att jag fick tag i de nya böckerna samma dag som de släpptes.
Jag sträckläste varje bok samma dag jag köpte den och sen lämnade jag den vidare till en av mina kusiner som var lika besatt av serierna som jag.
När jag sen fick tillbaka boken så läste jag den igen!😊
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
På den tiden hade jag en liten bokhandel, så när jag köpte in böckerna passade jag på att köpa en omgång till mig själv - alla 47 böckerna. 😄
De stod uppradade i bokhyllan så det var bara att fortsätta läsa, bok efter bok. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Vissa av böckerna i Isfolket är faktisikt rent av dåliga, som tur är så är det inte så många ;)
De sämsta enligt mig är, Den ensamme, Vinterstorm, Den siste riddaren, Vinden från Öster och Fångad av tiden.
Böckerna var sega att komma genom, det var precis som om de skrevs endast som utfyllnad eller vad man nu skall säga.
#2 jag har också sträckläst böckerna eftersom jag har fått dem. Jag har läst dem flera gånger om också, men då har jag hoppat över vissa ;)
#3 Smart 😀Skulle jag också ha gjort om jag hade möjligheten 😉
#4: Ja, det var några som var väldigt sega att ta sig igen, men det uppvägdes av de som var fantastiskt bra. 😊
Det fanns en nackdel med att ha alla böckerna tillgängliga. Brukar inte läsa i sängen, för då har jag svårt att somna om det är en bra bok. Gjorde ett undantag när jag bara hade ett par kapitel kvar på en av böckerna i serien. Dessvärre var det en av de böcker som slutade i en "cliffhanger", så jag var ju bara tvungen att gå upp och hämta nästa bok och fortsätta läsa. Det blev inte mycket sömn den natten kan jag ju säga. 😄
#5: 😂 Känner igen det problemet så himla mycket 🤣
Ja vissa böcker är ju hur bra som helst 🙂
- Redigerat 2021-04-16 12:51 av Draken
…