Margit Sandemo iFokus

Margit Sandemo

Etikett: sandemoböcker
Läst 160 ggr
Draken
3

Böcker och serier, en liten sammanfattning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Margit Sandemo är en känd och kär författare. Hon har skrivit många både serier, romaner och faktaböcker. Här skall ni få en liten sammanfattning av vad som finns.

SERIER

Sagan om Isfolket *47 böcker

Häxmästaren *16 böcker

Legenden om Ljusets rike *20 böcker

Sandemo-serien *40 böcker, alla fristående

Historien om en fjälldal *3 böcker

De svarta riddarna *12 böcker

Blåljus *6 böcker

Trollrunor *11 böcker

Kiaras saga *3 böcker

FRISTÅENDE ROMANER

Skimrande vårar, 1993

Vi är inte ensamma, 1990

Visst katten har djuren själ, 1994

Tessa, 1997

Drömmen om en vän, 1997

I nattens tystnad, 1998

Vargens lilla lamm, 2000

Ensam i världen, 2000

Den mörka sanningen, 2001

FAKTABÖCKER

Vi är inte ensamma, 1990

I riddarnas spår, 2003

Visst katten har djuren själ, 1994

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-09-23 12:49 av Draken
Tarotstollan
0

Jag tror att jag har alla de böckerna utom böckerna i "Historien om en fjälldal".
Jag kan inte minnas att jag någon gång såg de böckerna i bokhandeln, såg bara någon bild i någon tidning.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
0

Har bara Sagan om Isfolket och Vi är inte ensamma.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Draken
0

Jag har många av hennes böcker, även faktaböckerna.

De böcker jag inte har är Blåljus, Trollrunor och Historien om en fjälldal. En enda bok i Sandemoserien saknas och det är bok nr. 40 "Elva dagar i snö", den verkar vara stört omöjlig att få tag på.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-04-14 11:58 av Draken
[RasaNebulis]
0

Har, så vitt jag vet, inte läst något av hennes verk hittills.
Om jag skulle vilja det, är det någon särskild bok eller serie ni läsare kan rekommendera mig? 😊

Draken
1

Hon är mest känd för serieromanen Sagan Om Isfolket. Den har jag läst många gånger. Så den kan jag rekommendera.

Annars så har hon en hel del serier, fristående romaner och även faktaböcker

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Tarotstollan
0

Jag fick inget kort om detta inlägget, bugg eller annat fel?

Draken
0

Jag vet inte jag fick kort om att det hade kommit svar både tidigare och även nu när du skrev .

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[RasaNebulis]
0

#5: okej, tack för svar. 🙂
Ska ta och kolla inne på adlibris efter isfolket, möjligtvis biblioteket först.

Draken
0

Har du Facebook så kolla även i grupperna där. Det finns några som köper/säljer Margit Sandemos böcker.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Tarotstollan
1

Nu kom det ett kort.

Syntium
0

Är det nån som har läst alla hennes böcker?
Minns att jag nån gång tidigt 00-tal läste en chatt transcript (eller vad det heter) där läsare fick ställa frågor till Margit. Minns att nån frågade om hon tänkt skriva något om unga lesbiska eftersom hon skrev så fint om Alexander Paladin, (kanske Heinrich Reuss nämndes också).
Margit svarade att hon inte tänkt på det men det var en bra idé, det skulle hon göra.
Vet nån om hon gjorde det i Blåljus eller De svarta riddarna eller Trollrunor? Har inte läst de serierna själv (än) men jag är riktigt nyfiken på Blåljus. Tyckte den lät sjukt tråkig när den kom, inget övernaturligt alls?? Nu vill jag läsa 🙂
Började på riddarna och läste nog 2-3 böcker men kändes same old, same old då.

"I'm too old for this shit."

Draken
1

#11: Jag har inte läst alla hennes böcker, men väldigt många. Jag har läst d svarta Riddarna och där, vad jag minns, fanns det inget specifikt om just unga lesbiska.

Blåljus och Trollrunor har jag inte läst, men jag vill gärna läsa dem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Agda
1

#11 Jag har läst (och äger) de allra flesta av hennes böcker. Blåljus serien är lite annorlunda, Margit ville egentligen ha dem som TV-serie men fick inte det. Den innehåller faktiskt lite övernaturliga inslag. Har inget minne av lesbiska i den serien och inte heller i De Svarta Riddarna. Minns inte hur det var i Trollrunor, tror att jag bara läste den serien en eller två gånger, i mitt tycke den tråkigaste serien som hon skrivit. Det kändes som mycket upprepningar av karaktärer från tidigare böcker, kände också samma sak med hennes sista fristående romaner och serier. Jag har t.ex. ägt Kiaras saga i flera år nu men har bara läst några sidor ur första boken, den lockade mig inte som Margits äldre böcker alltid har gjort (och fortfarande gör).

Tarotstollan
0

Den serien Kiaras saga har jag men totalt glömt av den, tror faktiskt inte jag läst den.

Draken
0

#13: Heter hon inte Kira 🤔

Jag har läst Ensam i Världen, som den heter. Har för mg att hon heter Kira, men jag kan ha fel.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Agda
0

#15 Kiaras saga är en serie med 3 böcker, och är Margits sista serie. På denna sida finns en komplett lista med alla Margits böcker (varav vissa är väldigt svåra att få tag på).

En fanbaserad blogg som försöker ge dig all möjlig fakta om Margit Sandemo, hennes böcker och kuriosa omkring detta.
Syntium
0

#16 Hann hon färdigt den? Får "bad request" av länken

• Redigerat 2022-07-01 12:50 av Syntium
Draken
0

#16: WOW en hel serie som jag har missat . När skrevs denna och blev den klar ?

Måste se om jag kan få tag på den.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-07-01 13:00 av Draken
Syntium
0

#18 Nu funkade sidan för mig, den verkar släppts 2013 och vara fullständig för Margit skulle sluta skriva

Syntium
1

Utspelar sig på Irland, låter inte ointressant

https://isfolket.blogg.se/2013/november/ny-serie-kiaras-saga.html

Under 2013 släpps tre nya böcker av Margit som flätas samman i Serien Kiaras saga.Bok nr 1 heter Skyddsanden och släpptes i JuliBok nr 2 heter De tre systrarna och släpptes i SeptemberBok nr 3 heter…
Draken
0

Googlade runt på serien. Den ligger rätt högt styckepriset, men jag skall se om jag kan få tag på hela serien i en box eller liknande.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Har uppdaterat listan med Kiaras saga 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis