Margit Sandemo , vem var hon ?
Margit Sandemo, född Underdal, föddes 23 april 1924, avled 1 September 2018. Hon föddes i byn Lena i den norska kommunen Östre Toten Margit blev 94 år gammal och lämnar efter sig bl.a 2 söner.
Margits bästsäljande romanserie, Sagan om Isfolket är läst av oräkneliga flickor, damer och "tanter" genom åren.
Många av de kvinnliga karaktärena i hennes böcker är mycket starka och självständiga karaktärer. Kanske för att hon själv var en mycket viljestark kvinna ?
Ofta finns det både romantiska och övernaturliga inslag i hennes böcker .
Margit började skriva sina böcker när hon var i 40 års åldern. Men redan då hade hon ett trettiotal böcker i huvudet.
I 1964 skickade hon sin första bok till ett förlag. Förlaget ville inte publicera boken som sådan, men däremot så ville de att hon skulle skriva följetonger som skulle återkomma veckovis i deras tidning. Där började hennes författarbana.
1978 bad förlagschefen henne att skriva en släktserie, vilket hon vägrade bestämt att göra. Hur det nu var, så gav hon med sig så småningom, och i 1980 skrev hon den första boken i Sagan om Isfolket, som i slutänden omfattade 47 böcker, trots att den endast var tänkt att bli bara 6 böcker. Serien sålde i 40 miljoner exemplar.
Margit kände det som om det var någon annan som verkade genom henne när hon skrev Sagan om Isfolket -Det var som om någon ville ha fram denna saga och verkade genom henne under hela tiden som hon skrev böckerna- säger hon i en intervju.
Margit Sandemo bodde växelvis i Norge och Sverige. Hon flyttade permanent till Sverige år 2002.
Hon skrev sina böcker mestadels på svenska, fast med inslag av det norska språket. Böckerna publicerades först i Norge och var översatt helt till norska.
Margit Sandemos böcker innehåller i stort sett alla kategorier av läsmaterial, hennes böcker har lästs och läses fortfarande av de alla flesta åldersgrupper.
Margits böcker har en blandning av fantasy och faktiska händelser i historien.Många av platserna som beskrivs har författaren själv besökt. Många av de personer som beskrivs i böckerna, är också personer som är kopplad till historien som berättas.
Hennes böcker innehåller så väl kristendomen som andra religioner, även mytologi och asatron.
Vissa händelser i hennes böcker är även sådant som hon själv har råkat ut för genom sin uppväxt.
En fantastisk författare och människa har nu gått ur tiden, men hennes ord kommer leva länge efter att vi alla har gått ur tiden.
Jag hoppas att många, många fler, både gamla och unga, får möjligheten att läsa Margits böcker. De har gett mig mycket ro och frid genom alla mina år som bokmal, vissa serier har jag läst flera gånger om, och kommer förmodligen läsa dem igen så länge ögonen håller för det.
- Redigerat 2022-09-23 12:49 av Draken
Roligt att bli påmind om långa serier - trevligt att se framemot.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Malou pratar med Margit.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-04-13 17:50 av Pyttelite
Får ta och läsa om allt här inne senare.
Kanske det borde stå "vem var hon" eftersom hon är avliden?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Hennes böcker är helt underbara :)
#3 Det har du rätt i. Tänkte inte på det, tack för påminnelsen :) Har ändrat.
Jag tycker att Margits egna liv och historia var minst lika spännande som böckerna om Isfolket.
- Redigerat 2021-04-14 20:15 av Tarotstollan
#5: Ja eller hur . Hon har haft ett väldigt rikt och lyckligt liv. Men hon har även haft tuffa tider :)
Margit är skyldig till ett av mina absoluta favorit-citat:
"Tro inte allt du läser, men låt din fantasi tro det"
Man behöver inte köpa allt rakt av men underhåll tanken "hur skulle det vara om…"?
Summerar min inställning till skrivande i allmänhet. Jag är inte så intresserad av diskbänksdeckare, tycker det är mer lockande att läsa saker med övernaturligheter eller surrealism i sig.
"I'm too old for this shit."
Förresten, i #0 står det att Margit inte ville skriva nån släktsaga, nån som vet varför hon var så anti? (Tror hon säger det i Isfolket 47 också men jag har inte kommit dit än 😊)
Kommer faktiskt inte ihåg varför, och nu är det ett tag sedan jag läste serien 😉
Sökte på Isfolket på Sveriges Radio och hittade lite att lyssna på. Bland annat denna intervju med Margit.
Jag saknar henne.
#10: Hon är nog djupt saknad av alla de som läst hennes böcker. Den litterära världen förlorade en stor personlighet när Margit gick till sina fäder.
#10 Ja verkligen. Undrar om hon gjorde någon djupare intervju på senare år. Hade velat veta om hon tänkte annorlunda på Isfolket sen, med Lucifer och allt. Om hon gjorde något för att "lära sig skriva" (skrivarkurs, handböcker) eller om hon var helt självlärd.
Hon tyckte det lät skittråkigt att skriva en släktsaga så det var därför hon tvekade förresten 😊
Ett avsnitt av Snedtänkt handlar om Isfolket, Lotra Ilona Härynen (reservation för namnet) pratade om Isfolket och det som slår mig att de jag hör prata om att de läst och gillat Isfolket sällan läst Häxmästaren och Ljusets rike. Undrar varför, om man nu gillade Isfolket.
Margits självbio är slutsåld, trycks inte mer och finns inte som e-bok. På Bokbörsen finns 4 ex, den billigaste kostar strax under 1500kr plus frakt.
Tack alla goda makter för bibliotek! Livsglädje beställd.
- Redigerat 2022-10-13 11:54 av Syntium
Vad synd att den är slut. Här finns inte hennes bok alls på stadsbiblioteket, de hade några av hennes Isfolkets böcker på engelska och finska, det var allt.
#15 Allt utlånat? Mitt närmsta bibliotek hade inte den men nån i samma kommun/grupp hade så gick bra att skicka.
#16. Nej, det var vad de hade av henne. Inte ens hennes biografi fanns.
Vet när jag pryade på bibliotek på 80-talet, så köpte de inte in sådan kiosklitteratur som det kallades.
Ett litet tips: jag såg att boken Livsglädje ligger ute på tradera just nu, dock är den redan nu uppe i 525 kr.
Lite läskigt egentligen vilken prisklass Margits böcker har hamnat i, begagnade pocket är oftast i samma prisklass som de var i som nya och just Livsglädje kan jag berätta att jag betalade 184 kr för på Adlibris år 2015.
#18 Ja, den finns ju inte att få tag i genom bokhandlare tyvärr så antar att den har samlarvärde. Jag hade gärna haft ett eget ex.